hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی >  تأثیر مراقب از سلامت روان در پیری سالم

 تأثیر مراقب از سلامت روان در پیری سالم

سالمندانی که از نظر اجتماعی منزوی هستند یا احساس تنهایی می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی، افسردگی و زوال شناختی هستند.

رویداد ایران-آزاده پناهی: سلامت روان برای سلامت کلی و کیفیت زندگی شما ضروری است و بر نحوه تفکر، احساس، عمل، انتخاب و ارتباط ما با دیگران تأثیر می‌گذارد. مدیریت انزوای اجتماعی، تنهایی، استرس، افسردگی و خلق‌وخوی از طریق مراقبت پزشکی و خودمراقبتی، کلیدی برای پیری سالم است.

 

 انزوای اجتماعی و تنهایی

 با افزایش سن، تغییراتی مانند کاهش شنوایی و بینایی، ازدست‌دادن حافظه، ناتوانی، مشکل در رفت‌وآمد و ازدست‌دادن خانواده و دوستان می‌تواند حفظ ارتباطات اجتماعی را دشوار کند. این امر باعث می‌شود که افراد مسن بیشتر از نظر اجتماعی منزوی شوند یا احساس تنهایی کنند. اگرچه آنها شبیه به هم هستند، اما انزوای اجتماعی و تنهایی متفاوت هستند. تنهایی احساس ناراحت‌کننده جدایی است، درحالی‌که انزوای اجتماعی فقدان تماس‌های اجتماعی و داشتن افراد کمی برای تعامل منظم است.

 چندین مطالعه اخیر نشان می‌دهد سالمندانی که از نظر اجتماعی منزوی هستند یا احساس تنهایی می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی، افسردگی و زوال شناختی هستند. یک مطالعه در سال 2021 روی بیش از 11000 بزرگسال بالای 70 سال نشان داد که تنهایی با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که افراد مسن منزوی از نظر اجتماعی در مقایسه با افراد مسن با حمایت اجتماعی، شرایط مزمن ریوی و علائم افسردگی را بیشتر تجربه می‌کنند.

 احساس تنهایی می‌تواند بر حافظه نیز تأثیر بگذارد. مطالعه روی بیش از 8000 بزرگسال بالای 65 سال نشان داد که تنهایی با کاهش سریع‌تر شناختی مرتبط است.

 تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که فعالیت اجتماعی می‌تواند برای افراد مسن مفید باشد. مطالعه‌ای که بر روی بیش از 3000 سالمند انجام شد نشان داد که برقراری تماس‌های اجتماعی جدید با بهبود سلامت جسمی و روانی خود گزارش شده مرتبط است. اجتماعی بودن ممکن است به شما کمک کند تا به اهداف ورزشی خود نیز برسید. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که افراد مسن‌تری که به طور منظم با دوستان و خانواده در تماس بودند نسبت به آنهایی که ارتباطی نداشتند از نظر جسمی فعال‌تر بودند.

 

 چه کاری می‌توان انجام داد؟

 ارتباط با دیگران ممکن است به تقویت خلق‌وخوی و بهبود رفاه کلی شما کمک کند. حضوری یا تلفنی با خانواده و دوستان در تماس باشید. زمان‌بندی هر روز برای ارتباط با دیگران می‌تواند به شما در حفظ ارتباطات کمک کند. با شرکت در کلاس علاوه بر یادگیری چیزهای جدید یا تقویت مهارتی که قبلاً داشتید، می‌توانید با افراد جدید نیز آشنا شوید و از مزایای آن بهرمند شوید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد